De brooddoos: lekker eten hoeft niet duur te zijn

De brooddoos: lekker eten hoeft niet duur te zijn
1
Oktober
2018

Doen we het niet allemaal? Iedere middag spenderen we een fortuin aan ons middagmaal. Zelf hebben we geen tijd (of organisatieskills), dus eten we maar op restaurant. Of we gaan naar het winkeltje om de hoek en schudden er een lunch uit onze mouw.

Met wat geluk heb je een bedrijfsrestaurant, maar anderen hebben niet eens de mogelijkheid om hun eigen eten op te warmen. Is er dan echt geen alternatief voor hen? Toch wel: de brooddoos! Je kunt perfect op voorhand en met gezonde ingrediënten je eigen middagmaal bereiden.

Een eigen creatie heeft zo haar voordelen

We kunnen het niet genoeg herhalen: zelf koken heeft voordelen. Talloze voordelen! Waarom zou je dan niet eens zelf voor je middagmaal zorgen?

Brooddoos betekent besparen

Het grootste voordeel van de brooddoos is en blijft natuurlijk de prijs. Zelf koken staat gelijk aan minder uitgeven. De prijzen van kant-en-klaarmaaltijden in de winkel swingen de pan uit. Neem nu een broodje. In de supermarkt of broodjeszaak tel je voor amper een half stokbrood, wat boter, ham en kaas al gauw € 2,50 tot € 3,00 neer. Als je elk ingrediënt afzonderlijk zou kopen, dan kost datzelfde broodje iets minder dan € 0,50.

Weet wat je eet

Door zelf je brooddoos klaar te maken, waak je ook over je voeding: geen vet, suiker of verborgen zout en precies de juiste hoeveelheid. Over de hele wereld werd dit al onderzocht. Daaruit blijkt dat wie vaak buitenshuis eet vaker te kampen krijgt met zwaarlijvigheid dan wie voor zichzelf kookt. Je kunt dus gerust stellen dat een brooddoos een echte hulp is om af te vallen! Je vult hem met waar jij zin in hebt. En vooral: zelf koken geeft zin om gezond te eten!

Wat stop je erin?

Als het enige probleem een tekort aan inspiratie is, dan komt hier de oplossing. Genoeg variatie is erg belangrijk, maar sommige zaken moet je toch wel écht kennen.

Broodje: de eeuwige nummer 1

De grote ster van de brooddoos is toch wel het belegde broodje. Je kunt er zowat alles op leggen en je hebt een volledige maaltijd binnen. Maar vergis je niet! Elke dag een broodje is niet echt gezond. Het wordt bovendien uitdrukkelijk afgeraden om kant-en-klare sausjes als mayonaise of ketchup te eten. Ze bevatten veel suiker en vet. Kies dus voor zelfgemaakte sausjes. Voor wie tóch graag elke dag een broodje eet, bestaat er gelukkig een oplossing: varieer voldoende in je brood. Stokbrood, melkbrood, roggebrood, maïsbrood of wraps, er is zo veel keuze!

Slaatjes: een bord vol frisheid

Slaatjes zijn erg eenvoudig te maken, toch gevarieerd en het maakt niet uit hoe warm of koud het buiten is. Komkommer, tomaat, paprika, sla… Rauwkost staat centraal, bezorgt ons bovendien een flinke portie vitamines én een goed gevoel. In een slaatje verwerk je alle ingrediënten die jij wilt. Sleur niet rond met tien doosjes; kies voor een rijk gevuld slaatje en dus een volwaardige maaltijd. Dat doe je bijvoorbeeld door voor zetmeel te kiezen: rijst, pasta of quinoa, ingrediënten die even lekker zijn om koud op te eten. Denk ook aan een dessert! Fruit, zoals een appel, peer of clementines, zijn makkelijker mee te nemen en superlekker!

Maar wanneer maak je dat?

Sommigen lezers zullen zeggen dat dit allemaal zo veel van je kostbare tijd inneemt. Onzin! Met de juiste ideeën in je hoofd, duurt het soms minder dan vijf minuten om een eenvoudig gerechtje te maken. Probeer je dus goed te organiseren. Sta je ’s avonds laat te koken voor het hele gezin? Maak dan ondertussen je brooddoos voor morgen klaar! Of doe het ’s ochtends, tussen het ontbijt en het tanden poetsen. Ben je minder gedisciplineerd? Je kunt het ook anders aanpakken en op een rustdag grote hoeveelheden koken waar je een hele week mee overbrugt!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?