Hoe je wapenen tegen slapeloosheid?

Hoe je wapenen tegen slapeloosheid?
18
Mei
2017

Slapeloosheid is een welbekend fenomeen en treft een op drie Belgen. Moeilijk inslapen, dikwijls wakker worden en niet terug kunnen inslapen, dat zijn de kenmerken ervan. Slapeloosheid kan zich tijdelijk manifesteren door een bepaalde gebeurtenis, maar kan ook chronisch worden. De gevolgen ervan zijn niet te onderschatten: vermoeidheid, gebrek aan concentratie, prikkelbaarheid, slaperigheid en zelfs geheugenverlies. Allemaal vervelende symptomen die zelfs tot ongevallen kunnen leiden. Het is dan ook absoluut noodzakelijk om eens en voor altijd een einde te maken aan die ellendige slapeloze nachten.

Hoe voorkom je slapeloosheid?

Slechte eetgewoonten

Met goede eetgewoonten kan je de helft van de meest voorkomende problemen oplossen.

De belangrijkste tip? Eet niet voor je naar bed gaat. Niet alleen krijg je er verteringsproblemen en zuuroprispingen van, het verhoogt ook de lichaamstemperatuur en daardoor val je moeilijker in slaap. Na een maaltijd wacht je best minstens één uur voor je onder de lakens kruipt.

De tweede fout? Koffie drinken na 14u. Dat lijkt misschien evident maar toch drinken heel wat mensen nog veel koffie tot in de late namiddag. Tot slot kijk je ook best uit met te grote hoeveelheden water drinken Ook dat kan namelijk leiden tot slaapproblemen. Het is aangeraden om 1,5 tot 2 liter water te drinken per dag, maar nooit meer dan 4 liter.

De beeldschermen

Kijk je in bed graag nog naar een goede film? Of zit je nog wat te surfen op je gsm? En denk je dat je zo vanzelf wel in slaap zal vallen? Niets is minder waar. Fervente aanhangers van beeldschermen knopen het dus best goed in hun oren. Beeldschermen maken inslapen alleen maar moeilijker. Je doet er beter aan om een boek te lezen of op een natuurlijke manier in het donker in te slapen.

Opstaan en gaan slapen

Wil je een regelmatige nachtrust? Dan sta je best elke dag op hetzelfde tijdstip op en kruip je zonder uitzondering ook op hetzelfde tijdstip onder de wol. Zelfs tijdens een feestweekend! Inderdaad een regelmatige slaapcyclus is een van de geheimen om slapeloosheid te vermijden. Een nacht met 7 tot 8 uur slaap is ideaal. Een interessant weetje: veel slapen is niet noodzakelijk de oplossing.

En wat als je wakker ligt?

Lig je wakker in bed en ben je op zoek naar tips om in te slapen? Je vindt ze hier.

Grootmoedersmiddeltjes

Warme melk met honing kan een hulpmiddel zijn. Je zou er na een half uurtje van in slaap vallen. Zeker het proberen waard. Verder zijn er ook heel wat plantenextracten die je gemakkelijker de slaap doen vatten: passiebloem, valeriaan, meidoorn en ballote.

Van plaats wisselen

Lig je te woelen in bed en vind je geen geschikte houding? Sta op en ga ergens anders slapen. Een nuttige tip: slaap op de grond. Het lijkt heel primitief, maar het werkt ontspannend en is goed als je rugklachten hebt. Probeer het uit. Leg je dekbed op de grond, ga op je rug liggen – zonder kussen – en ontspan je.

Oefening voor alfagolven

Alfa-hersengolven stimuleren is eveneens een geschikte methode om in slaap te vallen. Het lijkt op schaapjes tellen maar is een stuk efficiënter. Allereerst moet je een comfortabele positie vinden om je te concentreren op elk onderdeel van je lichaam. Vervolgens luister je naar je ademhaling en concentreer je je op de lichaamsdelen die door deze ademhaling bewegen. Stel jezelf een rustgevend landschap of een bekende omgeving voor en focus vooral niet op het feit dat je in slaap wil vallen. Dankzij deze oefening verjaag je de “negatieve golven” en stimuleer je de alfagolven. Aan jou om ze in de praktijk te brengen!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

A lire aussi :