Trend 3.0: recycleer de kleding die je niet meer draagt

Trend 3.0: recycleer de kleding die je niet meer draagt
30
Mei
2017

Weet jij welke industrie het belang van duurzame ontwikkeling goed begrepen heeft? Precies, de kledingindustrie. Trends wisselen elkaar tegenwoordig snel af en sporen ons aan om meer en meer kleding te kopen. Zara, H&M, GAP, de collecties stromen binnen, soms zelfs meerdere keren per maand. Een kwart ervan wordt gerecycleerd. Vooral de grote merken hebben de boodschap begrepen en moedigen ons aan om een eco-vriendelijkere houding aan te nemen door onze kleding te recycleren.

Waarom je kleding recycleren?

We kopen meer en meer kleding en gooien steeds meer weg. Dat brengt natuurlijk heel wat vervuiling met zich mee. Tijd dus om je bewust te worden van je ecologische kledingafdruk.

Praktische redenen om textiel te recycleren

De fast-fashion heeft onze consumptiegewoontes sterk veranderd. De mode verandert voortdurend en dat zet ons er natuurlijk toe aan steeds meer kleding te kopen. Als je je kledingstukken recycleert, bewijs je de planeet dan ook een grote dienst. Bovendien is het een manier om in de lente wat plaats te maken in je kleerkast. Hoe begin je eraan? Verzamel al je kleren en begin te sorteren. Sommige kan je weggeven, andere doorverkopen aan kringloopwinkels. Vervolgens worden al die kleren gebruikt om energie op te wekken of om nieuwe kleding te maken.

Je kunt natuurlijk ook je eigen garage-sale houden. Het wordt gegarandeerd een gezellige boel en wie weet hou je er een mooie cent aan over om nieuwe kledingstukken aan te kopen. Tegenwoordig bieden heel wat merken je trouwens interessante aankoopbonnen in ruil voor het textiel dat je binnenbrengt. Je geeft je oude kleren af en je gaat buiten met een nieuwe, modieuze outfit.

Ecologische impact van kleding

We realiseren het ons misschien niet altijd maar al het textiel dat we weggooien heeft een erg schadelijke invloed op het milieu. Wanneer ze op de afvalberg terecht komen, vervuilen ze de bodem en geven ze een verschrikkelijke geur af. Nochtans is het tegenwoordig erg makkelijk om te recycleren. Overal staan ophaalpunten waar je je oude kleding kan deponeren en van waar ze een nieuw leven kan beginnen. Je kunt ze natuurlijk ook wegschenken, verkopen aan tweedehandswinkels of samen met vriendinnen een uitverkoop van je kleerkast organiseren.

Het voorbeeld van het fast-fashion boegbeeld: H&M

H&M is een van de boegbeelden van fast-fashion maar heeft ook oog voor het milieu. Al sinds 2013 verzamelt de keten gedragen en beschadigde kledij met de bedoeling ze een nieuw leven te geven. Wie kledij binnenbrengt, ontvangt in ruil een kortingsbon voor zijn volgende aankoop. En zo sla je niet twee, maar drie vliegen in één klap. Je geraakt op een gemakkelijke manier van je oude kledingstukken af, je stelt een goede daad voor het milieu én dankzij de aankoopbon verwen je jezelf met een trendy outfit uit de nieuwe collectie.

Hergebruik in de kledingindustrie

Opgehaalde kleding die nog in goede staat is en nog gedragen kan worden, kan een tweede leven krijgen via tweedehandsverkoop. De winsten komen dan ten goede van verenigingen met een goed doel. Kleding die niet meer geschikt is om te dragen, wordt herwerkt tot vodden en  keukenhanddoeken of zelfs dweilen.

Tot slot kunnen textielvezels ook dienen om andere kleding te maken. Een van de doelstellingen van H&M is om meer ethische collecties te creëren met gerecycleerde kledingstukken. Enkele kousen, gebruikte lakens, … Alles is herbruikbaar. Zelfs het metaal van knopen en ritsen krijgt een nieuw leven. Het stof dat vrij komt wordt gerecupereerd, samengeperst en in de papierindustrie verwerkt tot bijproduct voor karton.

Wat uiteindelijk nog overblijft, wordt verbrand om energie op te wekken.

Je kleding: eerst gerecycleerd en dan getransformeerd

Kleding die te beschadigd is om nog te dienen op de tweedehandsmarkt of om te transformeren dient om hernieuwbare energie op te wekken. Ook als je verslaafd bent aan fashion hoeft dat geen inpact te hebben op je portemonnee! De andere kledingstukken krijgen een nieuw leven als textielvezels. Verder kan kleding ook gerecycleerd worden om er isolatiemateriaal van te maken of schokdempers voor de auto-industrie.

U heeft het vast begrepen: recyclage is het sleutelwoord van vandaag. Dat geldt voor kleding maar ook voor alle andere industrieën zoals bijvoorbeeld de voedingssector. Zo bestaan er verschillende concepten om het ecologisch bewustzijn te verbeteren. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om je verse producten aan huis te laten leveren en je etensresten terug te sturen, zoals voorgesteld door CIRCLE. Deze slimme start-up levert je boodschappen aan huis.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

A lire aussi :